Thursday, June 4, 2009

Colgate vs Mu'min

x tau la sama ada korg sume prasan x... cube korg sume tgk iklan2 yg jenama ubat gigi Colgate n Mu'min ni... mmg nmpk sgt dorg saling bersaing... (Darlie, Fresh n White n len2 rileks je...)



cube tgk iklan pertama mu'min... Iklan ni menunjukkan bahwa ubat gigi ni merupakan ubat gigi yg mmg disahkan halal... lbey krg seminggu lps tu, colgate lak kuar iklan nk bgtau yg dorg nye produk pun halal gak... siap tyg logo halal...



bru2 ni, aku trtengok iklan colgate, dia kta ubat gigi bkn sekadar perlu halal, malah perlu ada flouride tuk nk menguatkan gigi... asalnye aku heran gak, ada ke ubat gigi yg x de flouride sbb alalu aku tgk ubat gigi sume ada flouride... bbrpa ari lpas tu lak, aku ada tgk iklan mukmin... aku perhati btol2... owhhh, bru aku faham, ubat gigi mu'min yg bru ni dia tulis 'Tanpa Flourida'....



mcm2 kn... sma la mcm dlm katalog promosi pasaraya besar kt malaysia (Tesco, Carrefour n Giant la...) klu kita dpt tgk dlm katalog tu, dorg akan wat antara satu sma len... walaupun menggunakan ganti nma 'PESAING', still, perkataan tu ditulis mengikut design nama pesaing2 tersebut...
byk lg syarikat2 yg 'bersaing' antara stu sma len ni... kdg2 aku trgelak sorg2 tgk bnda ni... tp tu la, dh jd lumrah alam kan... sume org bersaing tuk menjadi yg trhebat... tp klu nk bersaing pun msti la ngn cara yg sihat... jgn la smpai nk gna bomoh... lgpun rezeki tiap2 org mmg dh ditetapkan Yang Maha Pemurah...

1 comment:

  1. waa... aku first coment.. muahaha..
    btol la.. ingatkan aku je prasan iklan pasal ubat gigi tak semestinya halal je 2 kan.. hoh

    ReplyDelete